Alewijnse en Fibr8 are ‘ready to shine’. De twee bedrijven zetten samen de stap naar de nieuwste lichttechnologie aan boord van superjachten en andere schepen.

Alewijnse en Fibr8 are ‘ready to shine’. De twee bedrijven zetten samen de stap naar de nieuwste lichttechnologie aan boord van superjachten en andere schepen. Met laserlicht via superdunne en flexibele glasvezelkabels kunnen zij een krachtig lijnenspel aan boord creëren. Uiterst strak en subtiel, waardoor de meest spectaculaire lichteffecten ontstaan. Het is de nieuwste technologie die de verwachting heeft om de voordelen van traditionele led-verlichting voorbij te streven.

De geschiedenis van Alewijnse is rond. Waar het bedrijf in 1889 begon als gloeilampenfabriek, is het tegenwoordig een toonaangevende systeem integrator van elektrische oplossingen op luxe jachten, grote marineschepen en complexe bagger- en offshoreschepen. Verlichting is daarbij altijd de rode draad geweest. Dit kan de look en feel van een schip of industriële omgeving met één druk op de knop in elke denkbare sfeer transformeren.

Alewinse-Fibr8 Arjan Visser CSO Fibr8, Tom Milder COO Alewijnse, Kees Wouters CTO Fibr8.jpg

Spectaculaire innovatie

Daar wordt nu een spectaculaire innovatie aan toegevoegd. Samen met Fibr8 biedt Alewijnse scheepseigenaren de nieuwste toepassing van laserverlichting via glasvezelkabels, die bewijst dat verlichting uiterst strak, subtiel, maar daardoor juist krachtig kan worden aangebracht. Naast de speciale uitstraling biedt deze innovatie ook veel andere voordelen, zoals de toepassing van lange lichtlijnen tot wel 120 meter, het eenvoudige en minder kostbare onderhoud -want alle techniek zit in een apart kastje - en de besparing van energie, in vergelijking met de traditionele led-verlichting. Alewijnse COO Tom Milder: “Een spectaculaire innovatie die mogelijkheden geeft die we nu nog niet voor mogelijk houden.”

Waar Alewijnse al 130 jaar steeds weer de trend zet met pionieren en innovaties, timmert zijn gloednieuwe partner Fibr8 nog maar zes jaar aan de weg, maar op een manier die zijn weerga niet kent. Begonnen als initiatief van Infraconcepts in 2015 met het idee voor laserverlichting via glasvezelkabels om problemen met bestaande LED-strips op lossen, zet de scale-up anno 2022 de grootste projecten met succes neer. Zoals de innovatieve buitenverlichting van ‘s werelds langste motorjacht in de sub-500 GT-categorie voor een toonaangevende jachtenwerf, een gravering in het dek van een jacht van een lid van de Nederlandse koninklijke familie en bijzondere gevelverlichting en kunstprojecten binnen de architectuur.

De mogelijkheden voor de maritieme sector zijn eindeloos”, zegt Arjan Visser, CSO bij Fibr8. “We bedenken de buitenverlichting van een groot jacht, maar zijn ook creatief met lichtlijnen op een dek die een pad of contouren aangeven en of permanente lijnen op helikopterplatforms. Omdat de lichtlijnen zelf vrijwel onderhoudsvrij zijn, zijn ze vooral ook interessant voor plekken aan boord waar je lastig onderhoud kunt plegen.”

Fibr8 is het eerste en enige bedrijf in de markt dat verlichting via glasvezelkabels op langere afstanden van meer dan 25 meter succesvol kan fabriceren. Het bedrijf werkt nauw samen met Corning, uitvinder en toonaangevend fabrikant van glasvezelkabels. Kees Wouters, CTO van Fibr8 en bedenker van de Fibr8-lichtlijnen, werkte tot 2015 voor Infraconcepts, een distributeur van Corning in Europa.

“In die tijd kwam een vraag uit de maritieme markt naar alternatieven voor led-strips, mooi samen met de innovatie van Corning, die al een paar jaar bezig was om lichtlijnen van glasvezel te maken. De innovatie daarbij was om niet het uiteinde, maar de lengte van de glasvezelkabel te gebruiken voor verlichting. De laserstraal wordt precies op de kern van de glasvezel gericht, terwijl over de hele lengte van de kabel een lichtdoorlatende nanostructuur wordt aangebracht. Door het gecontroleerd uittreden van de hoogintensieve laserverlichting, ontstaat een mooie dunne lijn.”

Om deze innovatie concreet te maken voor de markt, werd de spin-off Fibr8.com B.V. opgericht. “Wij bouwen het systeem eromheen, zoals de laser, goede elektronica, laserkoeling, power convertors, speciale profielen en opties voor glasvezels en profielen, afhankelijk van de applicatie. Hier komt veel high technology bij kijken, omdat het connecten op een zeer precieze manier moet gebeuren. We zijn er dan ook trots op dat het Fibr8 als eerste is gelukt om laser lichtlijnen op langere afstanden te realiseren.”

Nieuw partnership voor de maritieme markt

De start-up is in slechts zes jaar uitgegroeid tot een serieuze scale-up. Om de business verder uit te breiden, zocht Fibr8 een partij in de markt voor het integreren van de verlichtingssystemen aan boord van jachten en andere schepen. Met Alewijnse kiest de technologieontwikkelaar voor een grote partij in de markt, met een brede kennis en ervaring in elektrificering en automatisering voor de maritieme sector.

Arjan: “Alewijnse is voor ons een ideale partner. Een betrouwbare en bekende partij, met een lange historie in de maritieme wereld. Als systeem integrator is het een belangrijke schakel in het scheepsproces. Zij staan dicht bij jachtwerven en zijn al in een vroeg stadium van een project betrokken bij het ontwerp, maar ook in de latere fases van engineering, installatie, inbedrijfstelling, onderhoud en service. Daarnaast kan Alewijnse haar brede ervaring in de maritieme sector inzetten om nieuwe product-markt combinaties te identificeren en toetsen. Onze bedrijven matchen ook goed met elkaar. We zijn beide gedegen, technisch onderlegd, resultaat gericht en hebben kwaliteit hoog in het vaandel staan.”

Tom Milder, COO bij Alewijnse vult aan: “Wij werken graag met een jong bedrijf als Fibr8 samen. Zo blijven we verjongen en kunnen we onze klanten blijven verrassen met nieuwe producten. Alewijnse is al heel goed in verlichting, maar door de samenwerking met Fibr8 kunnen we dit aanvullen met de nieuwste en beste laserverlichting aanbieden. Samen vormen we een perfecte combinatie.”

Mooie toekomst

“Ik zie een mooie toekomst voor me,” schetst Tom, “Zeker voor jachten die alsmaar groter en groter worden. Het is een compleet ander silhouet voor jachten als ze ’s avonds in de haven liggen. Het is interessant om de zoektocht te ondernemen naar alle mogelijkheden van laserverlichting via glasvezelkabel. We beginnen met jachten, maar zullen ook zeker naar andere maritieme sectoren kijken.”

Arjan: “Met de combinatie Fibr8 en Alewijnse kunnen wij werven en rederijen bedienen van de nieuwste technologieën. Wij denken dat er veel te winnen valt op het gebied van laserverlichting via glasvezel, die in de toekomst in de buurt zal komen van de prijzen van led-strips. Wij zijn altijd op zoek naar innovaties zoals nieuwe soorten profielen, afhankelijk van de behoeften uit de markt. Hoe meer vragen zullen komen uit de maritieme sector, hoe meer we innoveren. De mogelijkheden zijn eindeloos.”

Alewinse-Fibr8 Tom Milder COO Alewijnse, Kees Wouters CTO Fibr8.jpg

Klaar voor innovatie?

Lets connect!
Industrial environment
Service