‘Vooral innovatie aanjagen en de kennis behouden voor de superjachtindustrie’, zegt COO van Oceanco, Erwin Kooistra.

Alewijnse kreeg na de overname veel vragen uit de markt, vertelt Sjaak van der Laan, manager yachting bij de Nijmeegse systeemintegrator. Samen met Kooistra licht hij de overname toe vanaf de jaarlijkse jachtenbeurs Metstrade in Amsterdam . ‘Wij kregen de vraag van klanten, rechtstreekse concurrenten van Oceanco: gaan jullie exclusief voor Oceanco werken? Nee, dat gaan we niet doen. Dat is ook absoluut niet de filosofie en dat is ook niet de reden waarom de aandeelhouder dit besluit heeft genomen. Het is echt grotendeels business as usual.’

Alewijnse blijft in alle maritieme marktsegmenten actief en blijft leveren voor bestaande klanten. Het bedrijf schiet er niets mee op om alleen voor de superjachtbouwer te gaan bouwen, stelt Van der Laan. ‘Juist uit de kruisbestuiving tussen die verschillende segmenten ontstaan oplossingen. Dat is heel waardevol.’

Maar het betekent niet dat er niets veranderd. ‘We gaan vooral zoeken naar de versterking bij elkaar. Er gebeurt nu veel op het gebied van integratie en innovatie. Daar heeft de nieuwe eigenaar ook een hele interessante visie op en hij wil heel graag met ons samenwerken, laat al zijn bedrijven in hun waarde, wil graag ondersteunen om samen versneld te innoveren.’

Gabe Newell Oceanco Alewijnse

Newell

Die nieuwe eigenaar is ondernemer en miljardair Gabe Newell. Newell is oprichter van game-bedrijf Valve en was al eigenaar van enkele schepen. Daar is recent het nieuwe superjacht Leviathan bijgekomen. Het 111 meter lange superjacht is gebouwd door Oceanco. Tijdens dat bouwproces raakte Newell aan de praat met CEO van Oceanco, Marcel Onkenhout en de vorige eigenaar van de Oceanco Group, de Omaanse familie Barwani. Het mondde uit in de overname van de Oceanco Group op 1 augustus van dit jaar.

Sindsdien stelt Newell veel vragen, vertelt COO Erwin Kooistra. ‘Hij wil echt alles weten. Hij wil ook niet met een oplossing voor een probleem geconfronteerd worden. Nee, hij wil altijd het probleem weten. Elk probleem dat we hebben, wordt hij alleen maar enthousiaster van.’

Alewijnse behouden

Een potentieel probleem heeft Newell opgelost met de overname van Alewijnse. Systeemintegratie is een essentieel onderdeel van jachtbouw. Het Nijmeegse bedrijf heeft meegewerkt aan het overgrote deel van de jachten die in Alblasserdam zijn gebouwd. ‘De kans bestaat dat als Alewijnse wordt overgenomen door bijvoorbeeld private equity, die meer kansen ziet in een andere sector, het verdwijnt uit de jachtbouw’, vertelt Kooistra. ‘Die kennis en kunde wil je behouden. Dat is op deze manier gelukt.’

Door in te stappen heeft de Oceanco Group een bepaalde zekerheid gecreëerd voor zichzelf, maar daarmee ook voor de collega jachtbouwers en andere scheepswerven. Want Alewijnse wordt geen exclusieve in-huis bouwer voor Oceanco, zoals Van der Laan al zei. Het past ook niet bij nieuwe eigenaar Newell, die bekend staat om transparantie.

Transparantie

‘Transparantie is wel het buzzwoord’, vertelt Kooistra. Newell pleit voor het delen van data, voor transparantie en voor open source. Zo mogen onderzoekers zijn schepen gebruiken voor onderzoek, maar alleen op de voorwaarde dat ze de gewonnen informatie delen met de wereld. Hij stelt zelf ook zijn nieuwe superjacht open voor iedereen.

Transparantie betekent uiteraard niet dat Oceanco nu van ieder superjacht deelt wie de eigenaar is en welk prijskaartje eraan hangt. Kooistra: ‘Maar, de visie van Gabe is dat innovatie niet exclusief voor jezelf is. Die innovaties die voortvloeien uit deze verdere samenwerking worden beschikbaar voor de markt.’ Jachtenbouwers concurreren vooral op de klant, is de visie van Oceanco Group. Achter de schermen kan er prima samengewerkt worden.

Erwin Kooistra, COO bij Oceanco & Sjaak van der Laan, segment manager Yachting bij Alewijnse

‘De jachtbouw is sowieso een bron voor innovaties voor de hele maritieme sector’, voegt Van der Laan toe. Hij wijst op de marineschepen die gebouwd moeten worden. ‘Heel veel van de technologie op deze schepen komt uit de jachtbouw. Datzelfde geldt voor schepen uit andere segmenten, zoals de dredging, offshore en transportmarkten.’

Erwin Kooistra (l) en Sjaak van der Laan zien beide dat het voorlopig ‘business as usual’ is. Foto Oceanco / Alewijnse

Innovatiedrang

In een interview vlak na de overname benoemde CEO Alewijnse Gert Bravenboer de ‘zeven-mijlslaarzen’ van Newell. ‘Hij gaat inderdaad hard’, beaamt Kooistra, ‘hij enthousiasmeert en heeft veel ideeën. Die hoeven we niet allemaal op te volgen, anders zouden we onszelf voorbij lopen.’

Maar bovenal daagt Newell Oceanco en Alewijnse uit. Binnenkort komen er 35 engineers van Inkfish, het marine onderzoeksbedrijf van Newell, naar Oceanco om kennis uit te wisselen. Daar liggen voor zowel Alewijnse en Oceanco kansen, bijvoorbeeld op het gebied van AI, big data en digital twins. Van der Laan: ‘Dat is precies zijn visie. Ga nou bij elkaar zitten. De een kan een oplossing hebben voor een probleem waarvan de ander nog geen weet heeft. Door het maken van verbindingen kunnen we elkaar versterken om toekomstige uitdagingen in de maritieme industrie voor te zijn.’

Dit artikel is geschreven door hoofdredacteur Jelmer Bastiaans van Schuttevaer. Lees het hier op de website van Schuttevaer: https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2025/12/09/wat-wil-oceanco-ei…

Oceanco Leviathan - Alewijnse & Gabe Newell

De nieuwe eigenaar kwam binnen als koper van bovenstaand superjacht: Leviathan. Foto: Oceanco.

Eline Savert

Wil je meer weten? Vraag het Eline Savert

Service