Damen selecteert Alewijnse als Nederlandse kennispartner voor elektrische installaties op marineschepen

Side view Zr.Ms Den Helder

Damen selecteerde Alewijnse als belangrijkste elektrische installatiepartner op basis van eerdere succesvolle ervaringen. De twee bedrijven werken al jarenlang samen, onder andere bij de bouw van uiterst complexe projecten voor defensie en veiligheid voor binnen- en buitenlandse zeemachten.

Alewijnse ondersteunde Damen ook bij de elektrische installatie van een groot aantal schepen van de Koninklijke Marine, zoals voor de Holland-Klasse OPV’s, en het Joint Support Ship (JSS) Zr.Ms. Karel Doorman. Alewijnse heeft recentelijk ook de elektrische refit van de Zr. Ms. Pelikaan uitgevoerd in opdracht van Damen Shipyards Den Helder. 

Bij het project voor Zr.Ms. Den Helder brengt Alewijnse niet alleen uitgebreide kennis en ervaring mee, maar het bedrijf biedt ook elektrische standaardisatie op schepen uit de vloot van de Koninklijke Marine.

Ik kijk ernaar uit om met Alewijnse samen te werken aan dit project. We hebben in het verleden samen veel soortgelijke projecten ondernomen, zoals bij het Joint Support Ship HNLMS Karel Doorman. Daardoor heb ik alle vertrouwen in de capaciteiten van Alewijnse voor dit nieuwe project.

Arjan Risseeuw, projectdirecteur bij DSNS

We kijken ernaar uit om met het project te starten. Het is altijd goed om met Damen samen te werken. Door onze uitgebreide ervaring met projecten in defensie en veiligheid, zijn wij ons bewust van de complexiteit en strenge regelgeving waaraan we moeten voldoen. We zijn goed voorbereid en hebben aanzienlijk geïnvesteerd in de beste middelen en apparatuur. Ook heeft ons personeel speciale trainingen gevolgd om het werk volgens deze hoge standaarden te kunnen uitvoeren

Florin Nicutaru, segmentmanager bij Alewijnse

“Een van de belangrijke middelen is 3D-modellering, waarmee we elk installatieonderdeel gedetailleerd kunnen bekijken. Daardoor kunnen we het installatieproces nauwkeurig in de gaten houden en krijgen we een accuraat beeld van de dagelijkse voortgang om het werk zo efficiënt mogelijk te kunnen uitvoeren,” legt Florin uit.

Het ministerie van Defensie wil de kennis en kunde bij het ontwerpen en bouwen van marineschepen in Nederland houden en heeft de bouwopdracht daarom niet Europees aanbesteed. De krijgsmacht beriep zich zodoende op het artikel 346 van het Verdrag Werking Europese Unie. Hierin staat dat lidstaten wezenlijke veiligheidsbelangen mogen beschermen. Dat heeft ook betrekking op de productie van Defensiematerieel. Nederland beschikt over een uitgebreide marine toeleveringsketen met brede capaciteiten. Alewijnse is een van de meer dan honderd Nederlandse marine toeleveranciers die geselecteerd zijn voor dit project. 

De bouw van Zr.Ms. Den Helder is een maatregel van de Koninklijke Marine om de maritieme bevoorradingscapaciteit op peil te brengen. Het schip is net als zusterschip Zr.Ms. Karel Doorman wereldwijd inzetbaar en kan, beschermd door fregatten, opereren onder hoge dreiging. Daarnaast is het schip in te zetten bij de bestrijding van drugssmokkel, het beheersen van vluchtelingenstromen en het verlenen van noodhulp.

Ready for innovation?

Lets connect!
Industrial environment
Service