Het schip is het eerste volledig in Europa gebouwde LNG bunker en feeder schip.

Eerste Europese LNG bunker en feeder schip

LNG tanker BN803 Coralius (99,60 x 17,95 m) is het eerste volledig in Europa gebouwde LNG –bunkerschip en LNG-carrier. Het ultramoderne en efficiënte schip heeft een transportopslag van 5.800m³ en is speciaal ontworpen om LNG te vervoeren naar gebieden waar transport via pijpleidingen momenteel niet mogelijk is.

Elektrische installatie

Alewijnse Marine leverde de complete elektrische installatie van Coralius in opdracht van Royal Bodewes voor Sirius Veder Gas AB, een joint venture tussen Sirius Shipping en Anthony Veder. Tijdens het project was Alewijnse verantwoordelijk voor de specificatie, engineering en installatie van de belangrijkste elektrische systemen aan boord van de Coralius, zoals het alarm monitoring en control systeem (AMCS), het power management systeem (PMS), het hoofdschakelbord (MSB), emergency switchboard (ESB) en closed circuit TV installation (CCTV). Ook leverde Alewijnse distributiepanelen, binnen- en buitenverlichting, navigatieverlichting, signaalkolommen voor de machinekamers, transformatoren, frequentie regelaars, harmonische filter units, alle bekabeling, branddetectie - en gas alarm system, huishoudelijke apparatuur, ruitenwissers, sensoren, UPS en batterijen, asgenerator, achter- en boegschroefmotor en verscheidene andere systemen.

Extreme lage temperaturen in Baltische Zee

De systemen aan boord van de nieuwe LNG tanker zijn zeer geavanceerd en de romp van het schip voldoet aan de hoogste ijsclassificatie (1A) om het hele jaar te kunnen varen, ook tijdens de extreem koude winters op de Baltische Zee. Het Emergency Shut Down (ESD) is een beveiligingssysteem speciaal voor de LNG-hulpmachinekamer, dat bij gasdetectie automatisch alle cruciale systemen uitschakelt. Bovendien beschikt de tanker over een hoofdmotor geschikt voor een dubbele brandstof (DF) en warmwaterketeltechnologie, twee hulpmotoren die draaien op laagcalorisch gas, een brandstofprestatiesysteem en geavanceerde hek-/boegschroeven voor nauwkeurige manoeuvres in kleine havens.

EU project Plug & Play met LNG

De Coralius maakt deel uit van de EU-projecten Plug & Play met LNG, een regionaal EFRO-project dat zich richt op technische ontwikkelingen op het gebied van LNG-verwante systemen en Pilot LNG, voor het promoten van een pan-Europees LNG-bunkernetwerk. Het schip wordt ingezet voor LNG-bunkerdiensten in het Skagerak/Kattegat en de Baltische Zee.

Foto: © Julian Jager

Ready for innovation?

Lets connect!
Industrial environment
Service