Een Service Engineer uit Terschelling: Het verhaal van Thomas Rot
Thomas Rot is Servicemonteur bij Alewijnse. Hij komt op verschillende schepen wereldwijd, met iedere dag een nieuwe klus die hij met zijn team moet klaren. "In korte tijd heb ik extreem veel en bizar snel geleerd," vertelt hij.

Hij wil graag zijn ervaring delen over werken bij Alewijnse.
Het klinkt heel cliché, maar ik doe niet elke dag hetzelfde. De ene dag sta ik kabels te trekken en de andere dag sta ik PLC’s te programmeren. Dat maakt het werk voor mij zo interessant.
Thomas Rot, Servicemonteur
Wat doe je precies?
Op dit moment werk ik veel aan verschillende projecten voor de marine vanuit Den Helder. Het grootste project afgelopen jaar was de midlife upgrade van een logistiek ondersteunend marine schip. Tussen februari en september hebben we hard gewerkt om het schip weer op tijd terug te laten gaan naar het westen. Binnenkort ga ik voor de laatste garantiepunten naar Curaçao. Daarnaast doe ik samen met collega’s veel serviceklussen en korte projecten voor de marine.
Hoe ben je in deze functie gegroeid?
Nadat ik de hogere zeevaartschool op Terschelling had afgerond met een minor elektrotechniek, ben ik voor Alewijnse aan de slag gegaan. Tijdens mijn eerste project in Schiedam heb ik heel veel geleerd over elektrische systeemintegratie en alles wat daarbij komt kijken. Op mijn eerste project was ik vooral bezig met inbedrijfstellen. Tijdens de MLU van dit marine schip heb ik veel bijgeleerd over de andere onderdelen van het vak. Door de samenwerking met zeer competente collega’s wordt dit proces alleen maar makkelijker gemaakt.
Wat maakt het werk voor jou interessant?
Het klinkt heel cliché, maar ik doe niet elke dag hetzelfde. De ene dag sta ik kabels te trekken en de andere dag sta ik PLC’s te programmeren. Door de verschillende projecten en serviceklussen kom ik op veel schepen, wat er ook voor zorgt dat ik veel verschillende systemen tegenkom. Hierdoor leer ik heel snel nieuwe dingen bij. Voor het vorige project had ik nog nooit met een bepaald systeem gewerkt en na het project werd ik op serviceklussen gestuurd, omdat ik deze kennis nu op zak heb.
Ready for innovation?
Lets connect!