De eerste Damen Marine Aggregate Dredger (MAD) 3500 is een baanbrekend ontwerp van Damen Shipyards Group en de Britse eigenaar CEMEX UK Marine Limited, een marktleider in de bouwmaterialenindustrie.

De eerste Damen Marine Aggregate Dredger (MAD) 3500 is een baanbrekend ontwerp van Damen Shipyards Group en de Britse eigenaar CEMEX UK Marine Limited, een marktleider in de bouwmaterialenindustrie. Het uiterst geavanceerde en efficiënte baggerschip is ontworpen voor zand- en grindwinning tot 55 meter diepte op zee, en is ook inzetbaar op de moeilijk te ontginnen Noordzeebodem. Alewijnse is verantwoordelijk voor de elektrische installatie en baggerautomatisering aan boord van het schip met de naam Cemex Go Innovation. De bouw van het schip vindt plaats op de werf van Damen Shipyards Galati (DSGa) in Roemenië.

Alewijnse scope

Het project heeft een omvangrijke omvang voor Alewijnse, waaronder de engineering en levering van het complete elektrische pakket, inclusief elektrische panelen, schakelborden, kabels en bijbehorende installatiematerialen. Daarnaast is Alewijnse verantwoordelijk voor het ijzerwerk en algemene installatiewerkzaamheden, waaronder de installatie van de elektrische systemen voor de baggerapparatuur en overkoepelende scheepssystemen; alsmede de inbedrijfstelling.

Betrokken bij eerste ontwerp

Opdrachtgever Damen koos voor Alewijnse Marine vanwege de eigen vestiging van Alewijnse in het Roemeense Galati en de goede samenwerking met Damen Shipyards bij de bouw van eerdere schepen. Valentin Petrea, manager operations, over de opdracht: “Omdat het een nieuw design is, ben ik blij dat we van meet af aan betrokken zijn geweest, zodat we dit uitdagende concept gezamenlijk tot een succes kunnen maken. We zetten graag opnieuw onze kennis en ervaring in om de klant tevreden te stellen. Op die manier hopen wij meerwaarde te leveren, zodat Damen in de toekomst nog meer van dit type schepen in opdracht krijgt.”

MAD 3500

De MAD 3500 is een 103,5 meter lang baggerschip met een DWT van bijna 7.000 ton en een snelheid van 12 knopen. Na oplevering is dit schip het efficiëntste baggerschip uit de vloot van CEMEX. Het kan tot 20% meer aggregaten vervoeren dan het 99-meter lange zusterschip Sand Heron (6000 DWT), dat door MAD3500 zal worden vervangen. MAD3500 voldoet aan het Lloyd's Register ECO-certificaat, een klasse-notatie voor milieu-eisen en aan de CAC-3 notatie voor het hoge bemanningscomfort aan boord.

Ervaring in de baggersector

Alewijnse heeft ruime ervaring met de elektrische nieuwbouw, ombouw en renovatie van allerlei soorten baggerschepen. Zo werkt Alewijnse momenteel in opdracht van Damen Shiprepair Dunkerque aan de ombouw van de 117 meter lange, 8500m³ sleephopperzuiger Samuel de Champlain. Dit schip wordt omgebouwd naar een dual fuel voortstuwing waarbij de scheepsmotor draait op zowel marine gas oil (MGO) als liquid natural gas (LNG). Tegelijkertijd levert Alewijnse bij Barkmeijer Shipyards de volledige elektrische installatie en automatisering aan boord van twee nieuwe sleephopperzuigers, die zijn ontworpen voor het baggeren van zand en grind aggregaten op de zeebodem. In 2017 leverde Alewijnse de complete elektrische automatisering en installatie op de nieuwe sleephopperzuiger Spauwer een grote, ultra-moderne dubbelschroefs sleephopperzuiger met een lengte van 142 meter, die wordt ingezet voor mineralenwinning in wingebieden met grotere diepten.

Service