“De collega’s op de afdeling en de inhoud van mijn werk waren altijd leuk. Ik had het erg naar mijn zin destijds, daarom stond ik er meteen voor open om weer in gesprek te gaan met Alewijnse”, vertelt Sven, die inmiddels alweer ruim een jaar terug is.

Voordat Sven bij Alewijnse in dienst kwam, studeerde hij Elektrotechniek aan de HAN in Arnhem. Hoewel hij naar eigen zeggen weinig les kreeg in automatisering, werd Sven tijdens zijn opleiding getriggerd om er werk in te gaan zoeken.



"Tijdens de opleiding heb ik een minor gedaan, gericht op automatisering. Daar ben ik er vrij snel achter gekomen dat dit mijn ding is. Gelijk na het afstuderen, ben ik bij Alewijnse komen werken. Ik sprak toen iemand op een verjaardag die het traineeship deed bij Alewijnse. Hij heeft mij in contact gebracht met een collega, zodat ik een gesprek kreeg."



Wij werden nieuwsgiering wat maakte dat Sven ook de tweede keer zo snel in gesprek wilde met Alewijnse.

Bij Alewijnse mag je vanaf het begin meewerken aan grote projecten, daar had ik natuurlijk van geproefd tijdens mijn eerste periode bij Alewijnse. Dat ging heel anders bij het bedrijf waar ik daarna ging werken. Daar bleven de projecten kleiner, dat beviel mij minder goed. Toen werd ik benaderd door de teamleider van engineering of ik een kop koffie wilde komen drinken en daar ben ik op ingegaan.

Sven Zwartkruis, Automation Engineer

"Ergens anders een kijkje nemen, is altijd goed. Dan kun je eens zien hoe het er bij een ander bedrijf aan toe gaat. Toch vond ik het meteen fijn om weer terug te komen op de afdeling. Heel snel voelde het gewoon weer vertrouwd. Collega’s en klanten wisten mij snel weer te vinden en ik ging met de positieve flow mee. Zo zat ik ongeveer twee jaar na mijn vertrek weer op dezelfde afdeling, in dezelfde functie, met dezelfde leuke collega’s."



Als Automation Engineer werkt Sven zowel op kantoor als bij de klant op locatie. Dit houdt in dat hij soms ook naar het buitenland gaat om klanten te helpen. Die afwisseling vindt hij erg leuk.

De verschillende aspecten van mijn werk, deels ad-hoc (bij serviceklussen) en deels op langdurige projecten, dat maakt mijn werk leuk.

Sven Zwartkruis, Automation Engineer

"Ik vind zelf het klantcontact, zowel intern als extern problemen oplossen, het allerleukst. Verder is de afwisseling van werken op kantoor en op locatie fijn voor mij. Ik zou echt niet vrolijk worden van fulltime op kantoor, of fulltime op locatie. Die afwisseling zorgt ervoor dat ik plezier houd in mijn werk."



Toch gaat Sven ook wel eens weken achter elkaar naar het buitenland, voor een serviceklus. Zo is hij bijvoorbeeld dit jaar al ruim 5 weken weggeweest.



"Ja, dat is best veel. Normaal kom ik uit op ongeveer anderhalve maand per jaar, dat ik echt in het buitenland zit voor een klus. Gelukkig zijn de meeste serviceklussen leuk. Je bent dan echt bezig met werken op locatie, de boel inbedrijfstellen. Dat is voor mij de kers op de taart. Je gaat vaak met een paar collega’s op pad, dan eet je ’s avonds samen wat. Dat is ook wel heel gezellig. Soms moet je ook alleen, dat is minder gezellig natuurlijk, maar de klus blijft leuk."



De weken achter elkaar in het buitenland zijn dus incidenteel voor Sven, maar hoe ziet dan een gemiddelde week eruit voor een Automation Engineer?



"Het leuke aan mijn werk is, dat ik ’s ochtends soms nog geen idee heb wat voor vragen er op mijn pad komen die dag, of waar ik binnenkort heen mag."

Het merendeel van mijn tijd besteed ik aan de automatisering en het implementeren van ons Alarm, Monitoring and Control System (AMCS). Dat is vooral voor nieuwbouwprojecten. Daarbij komen dan nog de serviceklussen.

Sven Zwartkruis, Automation Engineer

"Vaak komen serviceverzoeken binnen via de gedeelde mailbox. Daar worden vragen van klanten toegewezen aan de verschillende service engineers. Als ik een vraag voor mij zie binnenkomen in de mail, bel ik eigenlijk altijd eerst voor meer achtergrondinformatie. Vervolgens probeer ik de klant zo goed mogelijk te helpen. Af en toe kun je het probleem oplossen met een belletje of mailtje, maar soms ben je uren aan het puzzelen om het probleem te vinden. Dat contact met de klant is heel belangrijk."



Sven werkt dus aan zowel nieuwbouwprojecten als serviceklussen. Wat is het grootste verschil tussen langdurige projecten en service?



"Het werk voor nieuwbouwprojecten doe ik vanuit het Automatiseringsteam. Een jong en gezellig team, waar iedereen elkaar helpt en niemand te beroerd is om met je mee te kijken. De samenwerking is een belangrijk onderdeel van het werk en maakt het ook echt leuker voor mij. Je voelt je onderdeel van het team.



In het serviceteam is het werk heel anders, daar staat jouw kennis en ervaring echt centraal. Je wordt dan gevraagd voor een klus, omdat jij de expert bent die het probleem kan oplossen. De combinatie van mijn werk bij automatisering en het op pad gaan voor serviceklussen, vind ik het leukst," vertelt Sven.



Deze afwisseling is voor Sven heel leuk, maar sommige mensen kunnen zich daar minder in vinden. Daarom adviseert Sven om goed te bedenken voor jezelf wat je wil en waar jij je goed bij voelt.

We hebben het allemaal binnen Alewijnse, maar je moet wel eerst weten wat je leuk vindt. Als je er nog niet helemaal achter bent, krijg je hier gelukkig ook de kans om te onderzoeken wat bij je past.

Sven Zwartkruis, Automation Engineer

"Ook in dat geval heb je aan Alewijnse echt een goede, aangezien je al gauw met grote projecten mee mag doen. Dat is het voordeel van dit internationale bedrijf, het is er allemaal en iedereen werkt mee aan het grote geheel."



Heeft Sven's verhaal jou nieuwsgierig gemaakt naar het werken bij Alewijnse en wil je binnenkort deel uitmaken van de familie? Bekijk onze vacatures hier of stuur een open sollicitatie.

Ready for innovation?

Lets connect!
Industrial environment