Het complexe 160 meter lange Antarctische bevoorradings- en onderzoeksschip (ASRV) is de nieuwe Antarctische ijsbreker van Australië.

Het schip, genaamd RSV Nuyina, zal het onderzoeksschip Aurora Australis gaan vervangen. Deze schepen zijn onderdeel van de Australische Antarctische Divisie.

Een complex en groot project

Aan boord van de RSV Nuyina was Alewijnse verantwoordelijk voor de engineering, levering en installatie van de gehele elektrische installatie van het schip. Dit omvatte de hoofdstroominstallatie, de aandrijvings- en boegschroefbesturingssystemen en het geïntegreerde platformmanagementsysteem. 

Alewijnse's technische projectmanager Patrick van Keulen gaf commentaar: "We zijn er erg trots op dat we verantwoordelijk zijn voor de volledige elektrische systeemintegratie aan boord van RSV Nuyina. De complexiteit en omvang van dit project is enorm. Het schip moet bijvoorbeeld kunnen werken bij temperaturen tot -30˚C en de mogelijkheid hebben om ijs te breken tot 1,65 meter dik. Dit betekent dat de gebruikte apparatuur en materialen enorm duurzaam moeten zijn en dat het ontwerp van de hoofdvoortstuwingslijn inclusief de integratie met het hoofddistributienetwerk buitengewoon gecompliceerd is. Dit is een geweldige kans voor Alewijnse om te laten zien welke mogelijkheden zij heeft om dit soort projecten met succes uit te voeren.

Bijdragen aan het behoud van Antarctica

"Alewijnse is verheugd om een belangrijke rol te spelen in het realiseren van dit eenmalige project, aangezien de bouw van dit soort schepen niet vaak voorkomt", voegde Patrick van Keulen eraan toe. "We zijn ook erg blij dat dit project Alewijnse in staat stelt om bij te dragen aan het doel van de belangrijkste missie van het schip, namelijk het behoud van een van de meest ongerepte en bijzondere plekken op onze planeet Aarde.

Alewijnse Marine nadert een mijlpaal met de volgende generatie Antarctische ijsbreker van Australië.

In januari 2018 voerde Alewijnse de Factory Acceptance Test (FAT) uit voor de twee 690V hoofdschakelborden als onderdeel van de volledige elektrische systeemintegratie aan boord van het Antarctisch Bevoorradings- en Onderzoeksschip (ASRV). Het schip zelf werd geassembleerd in het droogdok van Damen Shipyards Galati, Roemenië. Het schip is eind april 2020 opgeleverd.