Het schip, voorheen Alucia2, heeft een uitgebreide refit ondergaan bij Damen Shiprepair Rotterdam.

De OceanXplorer zet het werk van het eerste onderzoeksschip van OceanX, Alucia, bij het verkennen en onderzoeken van de wereldoceanen. Alewijnse's werk aan het project omvatte de volledige elektrische refit - inclusief de installatie van ongeveer 210 km aan kabels.

Breed en divers toepassingsgebied
Alewijnse heeft aan het project een breed en divers werkterrein gehad. Zo installeerde het bedrijf een veelzijdiger om een duidelijke detectie onder het wateroppervlak mogelijk te maken. Aangezien OceanXplorer in de poolgebieden zal opereren, omvat dit ook belangrijke mogelijkheden voor ijsbergdetectie. Het bedrijf heeft ook onderwaterverlichting en een onderwatertelefoonsysteem geïnstalleerd, waardoor de communicatie van het schip naar de onderwatermotoren mogelijk wordt.

Alewijnse heeft twee afzonderlijke verlichtingssystemen geïnstalleerd - één voor het schakelen en dimmen van normale verlichtingsarmaturen en één voor het regelen van de lichttemperatuur. Dit vergemakkelijkt onder andere het filmen; een belangrijk onderdeel van OceanXplorer's missie om de wereld te voorzien van meer informatie over onze zeeën en oceanen.

Het bedrijf heeft het ECDIS-systeem voor de brug van het schip geüpgraded - inclusief de installatie van een 55-inch Touchscreen-monitor - en het DP2-systeem geoptimaliseerd met de toepassing van de nieuwste besturingselementen en software. Alewijnse heeft ook het alarm- en monitoringsysteem van het schip geüpgraded.

Complex, specialistisch project
Tjarco Ekkelkamp, projectdirecteur van het project OceanXplorer bij Damen Shiprepair Rotterdam, lichtte Damen's contractering van Alewijnse voor de elektrische scope toe met de woorden: "Dit is een complex, specialistisch project. De OceanXplorer heeft de kenmerken van een offshore schip, een wetenschappelijk onderzoeksschip en een luxe eco-toeristische lijnboot. De vele projecten waar Damen in de loop der jaren met Alewijnse aan heeft gewerkt, omvatten alle drie deze scheepstypen. We hadden er dan ook alle vertrouwen in dat ze de uitdagingen van de OceanXplorer refit aankunnen - en dit oordeel is zeker juist gebleken.

Veilig werken
Een andere uitdaging tijdens de uitvoering van het project is de uitbraak van het Covid-19-virus. Peter van Campen, Alewijnse projectmanager, legde uit: "Het welzijn van alle mensen die aan het schip werken is natuurlijk altijd onze eerste zorg geweest. Om dit te waarborgen zijn er uiteraard strikte beperkingen gesteld aan het aantal mensen aan boord van het schip. We genieten echter van een uitstekende samenwerking met de werf en onze medewerkers. Deze zorgvuldig gecoördineerde samenwerking heeft ervoor gezorgd dat we in deze periode veilig kunnen blijven werken.

OceanX
OceanX is opgericht in 2018 met als missie de oceaan te verkennen en haar ontdekkingen te delen met de wereld. OceanX combineert de volgende generatie technologie, wetenschap en verhalen om de wereld te onderwijzen, te inspireren en te verbinden met de oceaan en roept vooraanstaande wetenschappers, media-entiteiten, wereldleiders en filantropische partners bijeen om te streven naar een beter begrip en bescherming van onze oceanen. De mijlpalen van OceanX tot nu toe, waaronder het vastleggen van de eerste beelden van de Reuzeninktvis in zijn natuurlijke habitat en de eerste 1.000 meter diepe onderwaterduiken naar de Antarctische zeebodem.  
 
Omdat OceanX gelooft dat de oceaan onze belangrijkste en minst verkende natuurlijke hulpbron is, heeft hun team getracht een ultramodern wetenschaps- en mediaschip te creëren, dat een voormalig olieopslagschip omvormt tot een uniek platform voor exploratie, wetenschap en het vertellen van verhalen - OceanXplorer.

Foto's door Taj Howe en Andy Mann

Service