Het innovatieve schip is een van de weinige dieselelektrische sleephopperzuigers die puur gericht zijn op zand- en grindwinning op zee en het droog aan de wal brengen van de lading.

Geavanceerd baggerproject

De Anchorage is een van de twee geavanceerde baggerprojecten in opdracht van De Hoop Terneuzen B.V., die Thecla Bodewes Shipyards vorig jaar heeft overgenomen uit het faillissement van Barkmeijer Shipyards. Het nieuwe werfmanagement contracteerde Alewijnse in de zomer van 2019 voor de doorstart van de elektrische werkzaamheden aan boord. Daarbij werd Alewijnse verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw, installatie en inbedrijfstelling van de schakelborden, consoles en bijbehorende alarm-, monitoring- en controlesystemen. Ook het ontwerp, de engineering, levering en inbedrijfstelling van de baggerautomatisering behoorde tot de werkzaamheden, inclusief de visualisatie, monitoring en procescontrole.

Baanbrekend baggersysteem

Voor de besturing en bewaking van het baggerproces ontwikkelde Barkmeijer in samenwerking met Alewijnse een intelligent en geïntegreerd bus gestuurd systeem. Naast hoge baggerprestaties, zorgt dit systeem er ook voor dat slechts zeven of acht bemanningsleden nodig zijn om het schip te varen, te laden en lossen en te onderhouden. Dit baanbrekende systeem wordt momenteel via Alewijnse ter beschikking gesteld aan andere klanten. Elders aan boord zorgen de dieselelektrische installaties voor een aanzienlijke vermindering van het energieverbruik en de uitstoot.

Na de tewaterlating van de Anchorage eerder dit jaar rondde Alewijnse het testen en inbedrijfstellen af van de automatisering voor de laadgoot en de zeef en de apparatuur.

Samenwerking met Thecla Bodewes Group

Thecla Bodewes Group en Alewijnse Marine werken al jarenlang met succes samen. Een recent gezamenlijk project is de Duitse waddenferry Adler Rüm Hart. Ook voor de nieuwe sleephopperzuiger Anchorage is Alewijnse aangesteld, op basis van de uitgebreide kennis en ervaring in de baggersector, in combinatie met de goede samenwerkingsrelatie met Thecla Bodewes.

“We zijn erg blij dat Thecla Bodewes Shipyards ons de kans heeft gegeven om de elektrische afbouw van Anchorage af te ronden,” zegt Martin Terpstra, operational manager bij Alewijnse Marine. “De grootste uitdaging was de herstart na het faillissement van Barkmeijer Stroobos. “We moesten opnieuw beginnen met een afgebroken engineeringspakket en onvolledige informatie, en samenwerken met zowel een nieuw team op de werf als een nieuwe eindklant. Ondanks deze situatie is het project met succes afgerond dankzij een uitstekende allround samenwerking en de volledige inzet van alle betrokken partijen.”

Omdat ik Alewijnse al had gecontracteerd tijdens mijn tijd bij Barkmeijer Stroobos, maakten we met dit schip samen de overstap naar Thecla Bodewes. Ik werk al 22 jaar met Alewijnse samen aan allerlei complexe projecten, maar de prestaties die geleverd zijn bij deze complexe situatie na een faillissement, verdienen grote waardering. In de toekomst hoop ik meer van dergelijke uitdagende projecten samen met Alewijnse te ondernemen.

Jos de Groot, Manager R&D @Thecla Bodewes Shipyards

Service